Wednesday, June 20, 2007

Impresiile europenilor (primele si neformale) despre Consiliul de Cooperare

Am gasit acum comentariul lui Nicu la acelasi subiect. Subscriu integral. Inca nu am invatat cum se fac link-uri pe blog si, de aceea, intai il redau, iar dupa aceea, imi dau si cu parerea:

http://www.npopescu.yam.ro/: “nu stiu ce se va intampla pe 22 iunie. nu stiu multe detalii despre vizita lui Voronin la Bruxelles si Lx. ascultati conferinta de presa steinmeier-voronin-mizsei aici (interventia lui mizsei la sfarsit este buna si clara). voronin spune ca nu a discutat o noua operatiune de pace, dar ca trupele de pace trebuie sa fie inlocuite printr-o operatiune de observatori civili. mizsei spune ca md poate discuta cu rusia, dar toate negocierile trebuie sa aiba in 5+2. insa. nu am discutat in multe detalii vizita lui voronin la bxl. totusi impresiile unei persoane cu care am discutat sunt ca vizita a fost buna. la intalnirea cu comisia europeana au fost ridicate problemele legate de democratie (aparent). discutiile cu oficialii UE au fost bune si cineva mi-a zis ca “I think the atmosphere ahead of June 22 was good”. nu stiu ce inseamna aceasta, dar UE este calma in privinta intalnirii din 22. cam atat. daca aflu ceva interesant o sa va spun. totodata acum 3 saptamani in urma cand am fost la bxl lumea nu stia ce se petrece. astazi aceleasi persoane suna diferit - ceva mai sigure pe ce zic. apelul lui solana, vizita lui mizsei la chisinau, voronin la bxl - in ultimele doua saptamani cred ca au clarificat oarecum situatia.”

AP: Am reusit sa vorbesc cu un participant la intalnirea de la Luxemburg. In general impresiile coincid cu cele despre care scrie Nicu, aprecierea generala fiind ca a fost o discutie buna:

  1. Pe de o parte, europenii au spus tot ce vroiau sa spuna despre modul in care Moldova implementeaza Planul de Actiuni si care sunt principalele zone problematice, obiectii si recomandari. Inclusiv despre derapajele in functionarea institutiilor democratice, alegerile locale etc. Ministrul Steinmeier a citit textul pregatit, dar a ales foarte adecvat tonul. Fara note de mentor, ci colegial si ferm (era si asta o preocupare, daca vine insusi Voronin sa nu fie foarte duri si sa aleaga corect tonul ca sa nu cumva sa se creeze impresia ca vor sa-l umileasca sau sa-l respinga).
  2. Pe de alta parte, Voronin a venit bine pregatit si se vedea ca stie la ce sa se astepte. Scriam intr-o postare precedenta ca existau dubii serioase cu privire la cat de bine este informat Presedintele si ca europenii se intreabau cum ar putea sa-l pregateasca pentru ca omul sa nu fie surprins si sa nu reactioneze emotiv si neadecvat. Din alte surse am aflat ca in ajunul reuniunii (cu vreo saptamana inainte) la Presedintie a ajuns asa numitul “line-to-take” –tezele de pozitie a UE. Nu e prima data cand se intampla ca asemenea documente interne sa ajunga la Chisinau in ajunul unor astfel de intalniri, dar de aceasta data se pare ca “scurgerea” a fost chiar una incurajata de la Brussels. Stiu ca au contat si discutiile “iluminatorii” pe care le-a avut in ajun Mizsei la Chisinau. Intr-un cuvant, Presedintele a produs impresia unui interlocutor care stia la ce sa se astepte si avea reactiile pregatite.
  3. Faptul ca UE a spus ce a avut de spus, iar Voronin a ascultat acest lucru personal, de la prima sursa, este un lucru pozitiv, caci acum nimeni nu va mai putea spune ca Presedintele este neinformat. Este. (De altfel, pe parcursul ultimilor luni, sesizand ca parca mesajele UE nu sunt intelese adecvat la varf si pentru a evita posibilitatea unor bruiaje sau interpretari gresite sau pentru a ajuta mesagerii interni - remember, "kill the messenger" - care s-ar teme sau nu ar putea sa spuna cum stau lucrurile in realitate, UE a initiat o destul de neobisnuita comunicare la direct cu Presedintele - prin scrisori de la Barroso, Waldner (probabil si Solana) direct sefului statului. Am auzit de cel putin trei astfel de mesaje in ultimile luni (inclusiv Barroso la sfarsitul lui februarie ca Moldova sa renunte la o pozitie absurda in negocierile pe vize).
  4. Totodata, Presedintele Voronin a dat asigurari ferme ca Moldova poate recupera ceea ce nu s-a facut pana acum si pana la expirarea formala a Planului de Actiuni, va putea sa-l indeplineasca integral. Inteleg ca europenii sunt foarte sceptici fata de asemenea asigurari si vor astepta sa vada confirmari concrete, care pot veni dintr-o singura sursa – nu declaratii si noi legi – ci implementarea legilor si transformari reale pe teren.
  5. Totusi, in aceste conditii, europenii nu au mai spus ca Planul de Actiuni va fi extins si sa uitam de alt document. Cu alte cuvinte, ne mai dau o sansa (desi, sunt sceptici). E o pozitie logica – in sensul dorintei de a mentine angajamentul cu Moldova: Pe de o parte, este evident, ca nu putem negocia alt document atata timp cat multe prevederi din cel vechi nu-s realizate. Pe de alta, “daca spuneti ca accelarati ritmul reformelor si vedem ca sunteti pe cale sa realizati PA, am putea sa revenim la discutie. UE este constienta de dorinta Moldovei de a avea un nou document cu UE, dar va putea reflecta asupra acestei posibilitati numai dupa ce va fi indeplinit PA”.
  6. Voronin a dat asigurari ferme – care au fost crezute – ca nu va fi semnat nimic pe 22 iunie si ca europenii nu au motive sa se teama de un deal separat Moldova –Rusia. Ca si Nicu, si eu simt ca acum europenii (apropiati de proces) sunt vadit mai putin ingrijorati de “pericolul unui Kozak 2”. La sfarsit de mai, starea de spirit era alta (mai ales dupa declaratiile de la Brno, St. Petersburg si RIA Novosti care doar au alimentat aceste speculatii). Presedintele a dat asigurari atat de ferme deja fiind pe depin constient de consecintele dezastruoase pentru care vor veni pentru noi in cazul in care un asemenea de-al totusi va avea loc. Nu mai exista confuzie cu privire la pozitia UE ( cum se pretinde ca ar fi existat in noiembrie 2003). Probabil, in mintea europenilor nu se incadreaza posibilitatea ca Preseditele Moldovei ar putea trisa dupa ce este evident ca el e constient de toate mizele si consecintele.
  7. La Luxemburg, a fost si o mica “scapare”: in discutii Presedintele iarasi a folosit denumirea de Acord de Stabilizare si Asociere (sau simplu – Asociere), ceea ce “incordeaza” si deja cam enerveaza - in conditiile in care de un an de zile Brussels-ul roaga insistent Chisinaul sa elimine din vocabularul sau aceste denumiri (atata timp cat mai sunt atatea de facut cu Planul de Actiuni).

Cam astea sunt primele impresii. Dar subiectul “lecturilor paralele” din cele doua communicate de presa, cred ca totusi merita discutat separat.

4 comments:

Anonymous said...

Foarte buna relatarea, dle Popov. Cum credeti, care ar putea fi subiectele specifice de discutie, in acest caz, pe data de 22 iunie?

Oleg Cristal said...

se va discuta Pachetul de propuri, prezentate de chisinau cateva luni in urma. Rusia a acceptat majoritatea acestor oferte, care sunt destul de avantajoase pentru R. Moldova si care nu prevad federalizarea. Mai multe despre ce s-ar putea să se discute la Moscova cititi pe
http://oleg-cristal.blogspot.com/

Lucia said...

Andrei, mersi mult pentru aceasta contributie ... e o informatie intr-adevar unica in special in mediul informational denaturat din tara... Iar exemplul comparativ cu cele 2 comunicate (UE si Presedentia) este mai mult decit sugestiv.

Andrei Popov said...

Raspunsul scurt pentru anonimys - nu stiu ce se va discuta maine. Dar vedeti ce spune Nicu Popescu la Europa Libera, mai ales ultimul raspuns (din nou subscriu):
NP: Cred ca este destul de dificil sa cunoastem ce se intimpla pentru ca actuala runda de discutii privind problema transnistreana are loc intr-o atmosfera destul de netransparenta. Nu se stie nimic, practic, cu certitudine despre detaliile discutiilor dintre Chisinau si Moscova. Insa, in contextul vizitei Presedintelui Voronin la Bruxelles cred ca se poate observa si o anumita schimbare de ton in discursul UE care acum citeva saptamini se arata mai degraba neinformata despre ce se petrece in cadrul dialogului Rusia-Moldova. Insa judecind dupa tonul conferintei de presa comune a Presedintelui Voronin cu Ministrul de Externe German, care reprezinta Presidentia UE, Walter Steinmaier, impreuna cu Reprezentantul UE pentru Moldova, Kalman Miszei, putem judeca sau putem ghici ca Moldova ar fi explicat UE ce se intimpla si ca mesajul UE fata Moldova a fost destul de pozitiv, UE a reiterat necesitatea revenirii la formatul 5+2, insa nu s-a aratat ingrijorata in privinta discutiilor moldo-ruse si in privinta asteptatului summit care urmeaza sa aiba loc in citeva zile pe 22 iunie.

Ce compromis ar fi acceptabil pentru UE?
UE doreste sa vada acest conflict solutionat pentru ca UE doreste o solutie a conflictului transnistrean care ar fi viabila, cu alte cuvinte UE doreste un stat functional, nu disfunctional la hotarele sale. Si anume aceasta este prisma prin care UE percepe evolutiile din conflictul transnistrean. Daca ar fi sa traducem abordarea UE a reglementarii transnistrene atunci am putea spune ca UE doreste ca Moldova sa fie un stat fara trupe pe teritoriul sau si ca autoritatile transnistrene sa nu aiba posibilitatea de a bloca procesul de reforme din interiorul R.Moldova in evolutiile ulterioare solutionarii. Deci, pentru UE conteaza ca procesul retragerii trupelor rusesti sa continue, ca trupele de pace ale Rusiei, care nu au servit scopului de reintegrare a tarii, sa fie retrase si sa fie inlocuite printr-o misiune de pace legitima internationala si ca Transnistria sa fie reintegrata in R.Moldova si ca aceasta regiune sa fie conectata la Politica de Vecinatate prin care democratizarea si reformele economice sunt acele elemente care asigura o stabilitate in statele vecine a UE.

La ce ne putem astepta de la apropiata vizita a Presedintelui Voronin la Moscova in conditiile in care iata, factori politici de la Chisinau, au exprimat temeri in legatura cu lipsa de transparenta din apropierea acestei vizite?
Intr-adevar, dialogul moldo-rus, pe care-l observam de aproape un an, din august 2006, este un unul absolut netransparent pentru observatorii politicii externe a R.Moldova si in acest sens vizita lui Voronin in Rusia de pe data de 22 iunie probabil este cea mai secretuasa din intilnirile sale recente cu Presedintele Putin in special tinind cont de faptul ca Presedintii R.Moldova si ai Rusiei s-au intilnit recent la Sankt Petersburg, insa intr-adevar exista un embargou total din partea factorilor oficiali atit din Federatia Rusa, cat si din Moldova asupra detaliilor acestei vizite. Exista doar anumite zvonuri care apar in presa rusa si cred ca acest element de incertitudine care ingrijoreaza atit societatea civila, cit si partidele de opozitie din Moldova, dar si partial ingrijoreaza si pe partenerii occidentali ai R.Moldova. Insa exista o anumita probabilitate ca Presedintele R.Moldova ar fi folosit si vizita sa la Bruxelles si vizita lui Kalman Miszei de saptamina trecuta pentru a clarifica lucrurile prin canalele bilaterale de dialog cu UE si cred ca in acest sens chiar daca in public nu se cunosc detaliile discutiei Voronin-Putin de la Moscova, UE pare a fi informata despre intilnire din 22 iunie.
www.bbc.co.uk/romanian/news/story/2007/06/printable/070620_moldova_voronin_tarlev.shtml